در مراسم کافه کتاب:رونمایی از درسنامه جامع روشهای ارزیابی در آسیب شناسی گفتار و زبان انجام شد
درسنامه جامع روشهای ارزیابی در آسیب شناسی گفتار و زبان در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر سعید خانجانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی در مراسم رونمایی از درسنامه جامع روشهای ارزیابی در آسیب شناسی گفتار و زبان، ضمن تقدیر و تشکر از دکتر فریبا یادگاری عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی این دانشگاه و نویسنده درسنامه جامع روش های ارزیابی در گفتار و زبان و اعضای کتابخانه مرکزی دانشگاه گفت:دکتر یادگاری همواره از اساتید برجسته بودهاند و سالها در سمت رئیس بورد تخصصی گفتاردرمانی خدمت کردهاند. طراحی درسنامه جامع روشهای ارزیابی در آسیبشناسی گفتار و زبان، اقدام شایستهای است که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی تصریح کرد:چاپ درسنامه جامع، طراحی تخصصی کتابهایی نظیر لکنت و بهرهمندی از نظرات متخصصان مرتبط در این درسنامه و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم، بسیار ارزشمند است. امیدواریم به سمتی پیش برویم که کتابهای مرجع در حوزه توانبخشی در داخل کشور منتشر شوند.
وی افزود: طی یک سال گذشته، با تلاشهای حوزه اطلاعرسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه، کتب برجستهای منتشر شده است. همچنین، چاپ این کتب و فرآیند فروش آنها به صورت برونسپاری انجام شده و تبلیغات وسیعی برای آنها صورت گرفته است.
دکتر خانجانی گفت:خوشبختانه علم در دسترس همه است و باید همه از آن بهرهبرداری کنند. باید به سمتی حرکت کنیم که کتابها سادهسازی شوند و علم به تمام نقاط کشور ارسال شود.
گستردگی مباحث و کاربردهای بالینی درسنامه در ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان
دکتر فریبا یادگاری نویسنده درسنامه جامع روش های ارزیابی در آسیب شناسی گفتار و زبان در مراسم کافه کتاب گفت: درسنامه جامع روشهای ارزیابی در آسیبشناسی گفتار و زبان برای اولین بار در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی رونمایی شده است. هدف از نگارش این درسنامه، ایجاد یک کتاب درسی است که برای استفاده استادان گفتاردرمانی کشور در تدریس، دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای اهداف پژوهشی، پایاننامهها و رسالهها، و همچنین متخصصان بالینی و درمانگران در ارزیابی و تشخیص مراجعان کاربرد دارد. این کتاب با هدف ایجاد خط پایه برای طراحی درمان مناسب تدوین شده است و به طور کلی دارای اهداف آموزشی، پژوهشی و بالینی است.
وی افزود: در این درسنامه، اصول و روشهای بالینی در ارزیابی، تعاریف پایه برای مفاهیم ارزیابی، مشاوره و مصاحبه تشخیصی، آزمونسازی در آسیبشناسی گفتار و زبان، روشهای ارزیابی از راه دور، ارزیابی خردهفرهنگها و چندزبانگی، معرفی آزمونهای خارجی و داخلی، و روشهای ارزیابی اختصاصی در تمامی جنبههای ارتباط، زبان، گفتار و بلع آورده شده است.
دکتر یادگاری گفت: این درسنامه که حاصل تلاش جمع زیادی از نویسندگان و صاحبنظران رشته است، میتواند برای درمانگران گفتار و زبان منبعی ارزشمند باشد. دلیل این امر، گستردگی مباحث و پوشش وسیع اختلالات این حوزه است، به طوری که به باور نویسندگان، این کتاب برای گفتاردرمانگران به عنوان راهنمای دقیق و مفصل ارزیابی در جهت رسیدن به خطوط درمان مراجعان عمل میکند.
وی ادامه داد:علاوه بر کاربرد درسی در محیطهای دانشگاهی و فواید پژوهشی، کتاب بهگونهای نوشته شده که قابل استفاده به شکل راهنما برای درمانگران بالینی گفتار و زبان باشد.
عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: امیدواریم با توجه به نگاه جامع، تخصصی و دقیق، این درسنامه مورد استفاده جامعه گفتاردرمانی قرار گیرد و در آگاهیبخشی به سایر متخصصان مؤثر واقع شود.
دکتر طلیعه ظریفیان، مدیر اطلاعرسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در مراسم کافه کتاب ضمن ابراز خرسندی از موفقیت گروه گفتاردرمانی دانشگاه به عنوان نقطه کانونی و حضور دکتر یادگاری به عنوان استاد برجسته در این گروه و در بورد وزارت بهداشت، گفت: تهیه و نگارش درسنامه جامع روشهای ارزیابی در آسیبشناسی گفتار و زبان، اقدامی قابل افتخار و شایسته تشکر است.
وی همچنین افزود: با وجود گروه منسجم گفتاردرمانی، شاهد پیشرفتهای علمی بیشتر و تحولی در فروش کتاب خواهیم بود.
عضو هیئت علمی گروه آموزشی گفتاردرمانی از حضور و حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، اساتید مدعو، استاد قربانی عضو بورد گفتاردرمانی و همکاران کتابخانه مرکزی تشکر و قدردانی کرد.
علی قربانی عضو بورد گفتاردرمانی ضمن حضور در مراسم کافه کتاب و اظهار خرسندی از رونمایی از این درسنامه جامع حوزه گفتاردرمانی گفت: مهمترین کار گفتاردرمانگران، تعامل و ارتباط با مراجعین در کلینیکهاست.
وی، گفتاردرمانی را مهارتی پیچیده دانست و گفت:گستره ارتباطی و امیدواری به زندگی نیز در این رشته جای دارد و باید با تعامل، تکریم و انتقال تجربیات و دانستهها به دانشجویان، جایگاه علمی و حقیقی آنها را ارتقا دهیم تا شاهد افقهای روشنتری در عرصه علم و دانش باشیم.
نظر دهید